Având în vedere proiectul de HOTĂRÂRE pentru aprobarea înființării Registrului unic al utilajelor și echipamentelor, în domeniul proiectelor de infrastructură de interes național, precum și a metodologiei de utilizare lansat în consultare publică Federația Patronatelor Societăților din Construcții (FPSC) vă transmite următoarele observații:
- Titlulul proiectul de act normativ nu este corelat cu conținutul acestuia, având în vedere că nu este vorba doar de înființarea și metodologia de utilizare, fiind în fapt o Monitorizare permanentă a utilajelor, ce depășește cu mult noțiunea de ”registru” sau scopul declarat.
- La art 3 se precizează că Regia Autonomă RAR asigură resursele informatice, financiare și umane, dar obligația de a încărca în Registru toate informațiile, ca și modificările intervenite, date referitoare la contractele încheiate, etc, revin operatorilor economici, ceea ce înseamnă că firmele vor dedica timp, bani, personal și un efort considerabil în completarea și actualizarea informațiilor. Apreciem că nu s-a analizat deloc impactul pe care înființarea Registrului îl are pentru IMM-uri, pentru orice societate de construcții care deține zeci/ sute de utilaje, lucrează pe zeci de șantiere, mobilitatea acestora făcând practic imposibilă operarea modificărilor în Registru.
- Mai mult, se impune obligația de a incorpora un dispozitiv tip GPS pe toate utilajele sau echipamentele autopropulsate (Art 1 (6) din Anexă), cerință abuzivă, care nu există în niciun stat UE, conform informațiilor pe care le deținem. Nu există nicio directive europeană sau legislație națională care să stea la baza acestei prevederi pe care MTI dorește să o introducă printr-un act normativ secundar (Hotărâre de Guvern)
- OUG 114/2020 instituie la art X, la propunerea MTI obligația privind ”crearea şi utilizarea bazei de date cu utilaje şi echipamente de care pot dispune operatorii economici care desfăşoară activităţi în domeniul proiectelor de infrastructură, în vederea participării la procedurile de achiziţii publice”. Cu toate acestea, proiectul de HG excede în mod evident limitele articolului în cauză, fiindcă vizează monitorizarea permanentă a utilajelor. În acest context apreciem că se încalcă art 13 din Legea 24/2000 privind normele de tehnică legislative, care precizează: ”Actul normativ trebuie să se integreze organic în sistemul legislaţiei, scop în care: a)proiectul de act normativ trebuie corelat cu prevederile actelor normative de nivel superior sau de acelaşi nivel, cu care se află în conexiune;” Proiectul de HG de înființare a Registrului și de monitorizare permanentă a utilajelor aflate în proprietatea operatorilor care participă la procedurile de achiziție publică nu se integrează în sistemul legislației în vigoare.
- Proiectul de HG nu are nici o relevanță în desfășurarea procedurilor de achiziții publice, așa cum pare să sugereze Nota de fundamentare. La licitații Autoritățile contractante solicită - conform prevederilor legale, dovezi că firmele dețin utilaje specifice cum ar fi: lista mijloacelor fixe, acte de proprietate, etc., precum și dovezi referitoare la utilajele închiriate sau subcontractate. În fapt se solicită "o declaraţie cu privire la utilajele, instalaţiile şi echipamentele tehnice la dispoziţia operatorului economic care prestează servicii ori execută lucrări pentru executarea contractului". De la o declarație privind existența/ accesul la utilajele și echipamentele necesare în măsura în care oferta operatorului economic ar fi câștigătoare, care arată capacitatea tehnică de executa lucrarea - prevăzută în Directiva europeană – până la abordarea originală și monitorizarea unor bunuri ale societăților, așa cum proiectul de HG o propune, remarcăm că nu există nicio conexiune sau justificare.
- În loc ca procedura de evaluare a ofertelor să fie una simplă, rapidă se ajunge la îngreunarea acesteia în mod nejustificat. Atât timp cât la dispoziția operatorului economic pot fi utilaje proprii, închiriate sau care sunt antecumpărate, atât timp căt locația sau contractul în care sunt utilizate utilajele la momentul licitației nu are nicio relevanță, cum se justifică înființarea Registrului?
- Deși proiectul se referă la înființarea Registrului unic al utilajelor și echipamentelor ”în vederea participării la procedurile de achiziții publice”, nu se face nicio referire la modul în care va influența procedurile, eventualele ”avantaje” obținute ca urmare a acestui demers.
- Nu în ultimul rând,”Registrul” presupune un sistem informatic performant, personal suplimentar și calificat la RAR și toate astea doar pentru ca Autoritatea Contractantă să consulte lista cu utilaje a unei anumite firme. În fapt AC urmărește să monitorizeze utilajele și echipamentele operatorilor pe cheltuiala acestora.
Pe baza tuturor observațiilor de mai sus solictăm să organizați o dezbatere publică reală, să analizați în dialog cu agenții economici din sector și cu reprezentanții acestora efectele pe care înființarea Registrului unic al utilajelor și echipamentelor, dar și monitorizarea acestor utilaje l-ar avea nu numai asupra procedurilor de achiziție publică, dar și asupra operatorilor din piață, ca și asupra proiectelor de investiții existente și viitoare.
Descarcă adresa FPSC