Proiectul de Ordonanță privind plata defalcată a TVA, prin care Ministerul Finanțelor Publice urmează să introducă obligativitatea contribuabililor plătitori de TVA ca de la 01. Ianuarie 2018 să plătească și să încaseze TVA-ul în conturi distincte este privit de către mediul de afaceri ca o măsură cu impact negativ asupra funcționării lor viitoare.
Nici breasla constructorilor nu agreează această măsură, Federația Patronatelor Societăților din Construcții (FPSC) luând poziție în această privință și transmițând punctul său de vedere către ministerul de resort, ca și către Ministerul Mediului de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat.
Înțelegând eforturile de a crește încasările la Bugetul de Stat, credem că trebuie găsite alte soluții, care să nu complice și mai mult activitatea societăților prin blocarea unor sume de bani, cheltuieli suplimentare și efort dublu cu activități contabile.
Mai credem că – dacă Legea 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii a fost modificată începând cu 2014 în sensul introducerii Testului IMM ca obligație înainte de avizarea actelor normative – atunci acesta trebuie realizat cu maximă răspundere și obiectivitate.
În cazul noii Ordonanțe, Raportul Testului IMM întocmit de MFP este doar un copy- paste al Notei de Fundamentare, ce concluzionează ca ”oportună” implementarea noii măsuri, fără impact asupra IMM-urilor și contribuabililor în general.
Concluzie falsă, din punctul nostru de vedere! În fapt, o astfel de măsură are implicații deloc neglijabile, despre care Raportul Testului IMM nu face vorbire, iar printre acestea amintim:
- indisponibilizarea resurselor contribuabililor, blocarea unor sume de bani (inclusiv a celor care, după plata legală de TVA, ar trebui să fie la dispoziția acestora, fără nicio solicitare sau demers suplimentar, fiind vorba de sume care le aparțin in mod legal);
- riscuri majore pentru activitatea contribuabililor în cazul în care restituirea TVA de către ANAF întârzie, ceea ce echivalează cu blocarea unor sume în mod nejustificat, cu efecte asupra cash-flow-ului și chiar la imposibilitate de plată a altor obligații. Atât timp cât nu sunt prevăzute sancțiuni pentru întârzieri ale ANAF în aprobarea transferului sumelor din contul de TVA în contul curent al titularului, iar structura angajaților ANAF nu se modifică/ suplimentează, prin prisma experienței anterioare legate de returnarea TVA-ului putem afirma că vor exista probleme reale, semnificative;
- sarcini suplimentare pentru departamentul contabil, care vor impacta in special societățile cu un număr ridicat de facturi, ceea ce poate duce la cheltuieli suplimentare nu în investiții sau în creșterea productivității, ci în personal neproductiv și activități birocratice;
- costuri suplimentare datorate dublării tranzacțiilor bancare, comisioane bancare;
- instituirea unor sancțiuni disproportionate, egale cu 50% din suma de TVA nevirată în contul de TVA al furnizorului/ prestatorului, procent ce încalcă în mod flagrant principiul proporționalității.
Apreciem că nici efectele ordonanței asupra personalului/ structurii actuale a angajaților Trezoreriei și ANAF nu au fost evaluate, costurile administrative urmand să crească datorită sarcinilor suplimentare, a cheltuielilor cu adaptarea sistemelor informatice și financiar-contabile, monitorizarea plăţilor, analiza cererilor de rambursare, etc, cu risc de blocaje și întârzieri (ale căror efecte tot contribuabilii le vor resimți).
Legea 346/2004 a introdus, prin Testul IMM, o pârghie menită să asigure protecția întreprinderilor mici și mijlocii în raport cu statul, în special prin simplificarea procedurilor administrative, asigurată prin Grupul pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra IMM-urilor (GEIEAN).
În plus, au fost introduse două principii care arată foarte bine pe hârtie, dar nu se prea aplică în practică.
Primul, este ”Gândiţi mai întâi la scară mică”, ce presupune ca ”inițiatorii actelor normative să evalueze efectele introducerii noii reglementări, mai întâi şi cu precădere, asupra activităţii întreprinderilor mici şi mijlocii”.
Al doilea, este ”Principiul numărului constant”, ce stabileşte că ”introducerea unor noi sarcini administrative – obligaţii de raportare/conformare – pentru întreprinderi mici şi mijlocii trebuie să aibă loc simultan cu eliminarea unor sarcini deja existente“.
În aceste condiții, lansăm două întrebări către Ministerul Finanțelor Publice, GEIEAN, Ministerul Mediului de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat dar și către Ministerul Consultării Publice și Dialogului Social:
- cum respectă noua Ordonanță privind plata defalcată a TVA ”principiul numărului constant”, ce sarcini administrative au fost/ vor fi eliminate începând cu 01 ianuarie 2018?
- Când vom putea asista la un efort comun în susținerea mediului de afaceri? Când vom ajunge ca actele normative să fie supuse unei analize pertinente, profesioniste și obiective, cu Note de fundamentare consistente, realiste, cu Testul IMM făcut ”pe bune”, cu consultarea reală a mediului privat? Deocamdată asistăm doar la un simulacru de analiză, care, în funcție de rezultatele dorite, se cosmetizează și se adaptează astfel încât ”hârtiile” să arate bine, să se ”bifeze” etapele obligatorii, să ”fie ceva la dosar”.
Noi, FPSC, în numele sutelor de societăți din domeniul construcțiilor pe care le reprezentăm, rămânem deschiși dialogului și în așteptarea răspunsurilor.