Luni, 20.01.2025, cu începere de la ora 10:00 dna Irina Forgo, director FPSC a participat la dezbaterea publică organizată de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administraţiei privind proiectul de HG privind stabilirea criteriilor de prioritizare a solicitărilor de transfer pentru Programul național de investiții „Anghel Saligny”, pentru anul 2025.
Dezbaterea – solicitată de FPSC – urmărea în principal o revizuire a modului în care să fie realizată prioritizarea, forma propusă dezavatajând investițiile în categoria drumuri. Am susținut că prioritizarea ar trebui să se facă în principal în funcție de gradul de implementare al obiectivelor de investiții, independent de categoria de investiții, și doar în secundar să fie aplicată (eventual) o diferențiere. De asemenea, am solicitat repartiția mai echilibrată a procentelor propuse atât pentru gradul de implementare, cât și pe categorii de investiții, reducând decalajul dintre categoria drumuri și poduri și cele de apă- canal sau de gaz. Am solicitat să se analizeze în ce măsură ar fi fezabil ca, până când 50% din contractele aflate în derulare la 1 ianuarie 2025 să nu se semneze contracte noi. Considerăm că în HG trebuie să se clarifice că gradul de decontare față de care se face prioritizarea va ține cont de solicitările/ facturile de plată emise, nu doar de cele achitate/ plătite.
Reprezentanții firmelor au subliniat problemele pe care prioritizarea propusă prin HG le are asupra contractelor în derulare, asupra funcționării/ supraviețuirii firmelor de drumuri care derulează proiecte pe programul Anghel Saligny, asupra lipsei de predictibilitate și a faptului că MDLPA nu și-a asumat un termen clar nici pentru plata solicitărilor de plată depuse pentru 2024.
Reprezentanții UAT-urilor prezente au opinat că – fără o revizuire a procentelor - comunitățile care au în derulare doar proiecte de drumuri și poduri vor fi defavorizate, și nu vor putea să-și continue investițiile, cu atât mai mult cu cât modificarea graficelor de execuție presupune ajustări care sunt suportate de la bugetul local.
Alături de reprezentanți ai mai multor firme din FPSC din partea Patronatului Drumarilor a intervenit dl Liviu Tomulesei – președinte PDR, care a subliniat nu numai inechitatea care se face firmelor specializate în construcția de drumuri, dar și schimbarea regulilor în timpul jocului, având ăn vedere că OUG 95/2021 pentru aprobarea Programului national de investiții „Anghel Saligny” prevedea clar condițiile ca obiectivele de investiții generic numite „drumuri” să poată fi finațate în următoarele condiții, stipulate la Art 4(6):
a)au fost finalizate sistemele de alimentare cu apă şi canalizare;
b)sunt în curs de realizare lucrările la sistemele de alimentare cu apă şi canalizare;
c)nu pot fi realizate lucrările la sistemele de alimentare cu apă şi/sau canalizare, având în vedere că acestea nu sunt viabile economic.
Așteptăm ca propunerile mediului de afaceri să fie ascultate și să ducă la modificarea proiectului de HG aflat pe masa de lucru a MDLPA.