Având în vedere impactul general, de interes major, asupra activităţii de realizare a investiţiilor, finanţate din fonduri publice naţionale, fonduri europene, fonduri proprii ale autorităţilor/entităţilor contractante, al dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea preţurilor contractelor de achiziţie publică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 281/2021, asupra contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru de lucrări, luând în considerare faptul că, ulterior intrării în vigoare a prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 15/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 281/2021, efectele situaţiei excepţionale avute în vedere la momentul adoptării actului normativ, respectiv majorarea preţului materialelor de construcţii în contextul crizei mondiale în domeniu, nu numai că nu s-au diminuat, ci au crescut şi s-au extins şi asupra altor elemente ale costului aferent investiţiilor publice, ca efect al unor evenimente imprevizibile, cum ar fi: creşterea preţului pe pieţele de energie electrică şi gaze naturale, a combustibilului, transporturilor de mărfuri, la nivel internaţional, cu impact direct în producţia şi distribuţia tuturor produselor utilizate în construcţii; conflictul militar care se desfăşoară pe teritoriul Ucrainei şi blocajul impus la nivel internaţional Rusiei, pieţe importante de furnizare a materialelor, echipamentelor şi utilajelor necesare pentru realizarea proiectelor de investiţii, având în vedere că toate acestea nu au putut fi prevăzute la data intrării în vigoare a Ordonanţei Guvernului nr. 15/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 281/2021, şi luând în considerare şi contextul pandemic peste care s-au suprapus, acestea au condus la întreruperi dese ale proceselor de producţie afectând disponibilitatea forţei de muncă, la sistarea lucrărilor de construcţii, la sistarea lucrărilor de foraje necesare realizării studiilor de fezabilitate pentru infrastructura de transport de interes naţional, la refuzul angajării în noi contracte din partea antreprenorilor, amânarea începerii lucrărilor sau reducerea semnificativă a ritmului de lucru, mergând până la invocarea forţei majore de către antreprenori.
Luând în considerare faptul că numai prin programele de investiţii finanţate din fonduri publice derulate de autorităţi şi instituţii publice la nivel central sunt afectate peste 7.088 de proiecte de investiţii, dintre care peste 6.876 nu au clauză de ajustare, iar suma estimată pentru ajustare este de 1,78 miliarde lei, se impune adoptarea de urgenţă a unor măsuri în vederea creării cadrului legal pentru ajustarea preţului contractelor de achiziţii publice, contractelor sectoriale, contractelor de concesiune şi acordurilor-cadru, nu numai pentru cele de lucrări, ci şi pentru cele de produse având ca obiect dotări şi/sau utilaje şi echipamente tehnologice şi funcţionale necesare realizării lucrărilor şi, respectiv, punerii în funcţiune şi/sau destinate echipării şi dotării specifice a obiectivelor/proiectelor de investiţii/lucrărilor de întreţinere şi reparaţii curente şi pentru cele de servicii de proiectare pentru infrastructura de transport de interes naţional, având în vedere faptul că durata acestora depăşeşte de cele mai multe ori 36 de luni, atât pentru materiale, cât şi pentru celelalte elementele de cost.