Incepand cu anul 2019, la 14 septembrie sarbatorim Ziua Nationala a Constructorului. Aceasta pentru ca avem o lege, Legea nr. 350/2018, prin care  14 septembrie se instituie ca Zi Nationala a Constructorului. Actul normativ a fost adoptat de Parlamentul Romaniei la data de 27 decembrie 2018, fiind apoi promulgat de Administratia Prezidentiala, astfel incat  a intrat in vigoare la 06 ianuarie 2019, iar prima aniversare a Zilei Nationale a Constructorului a avut loc la data de 14 septembrie 2019.

Initiativa de a declara o zi nationala a constructorului a apartinut federatiei noastre, a fost lansata in spatiul public politic si a fost imbratisata de un grup parlamentar avand un sustinator deosebit in persoana doamnei deputat Roxana Minzatu, care declara mai tarziu: „Nu am fost vreodata fan al zilelor nationale. Dar am initiat acest proiect de lege: Ziua Constructorului Roman – 14 septembrie. Cum puteam spune NU breslei constructorilor, structurilor asociative ale antreprenorilor din acest sector, cand m-au solicitat la inceputul verii sa ii sprijin cu acest proiect legislativ? Dupa dascali, constructorii au dat si dau imaginea acestei tari.”

De ce 14 septembrie? Pentru ca 14 septembrie reprezinta un reper in istoria constructiilor din Romania.

In urma cu 125 de ani, la 14 septembrie 1895, a fost inaugurat podul peste Dunare intre Fetesti si Cernavoda, proiectat si construit de inginerul Anghel Saligny, purtand numele de „Podul Regele Carol I”, ulterior fiind cunoscut ca „Podul Anghel Saligny”. Cu rampele de acces, cei 4.087,95 metri de constructie formau, la acea vreme, cel mai lung complex de poduri construit in Romania si al treilea ca lungime din lume. Deschiderea centrala de 190 m era cea mai mare din Europa continentala.

Documentele atesta ca „inaugurarea podurilor a avut loc in septembrie 1895, la festivitate participand si regele Carol I si regina Elisabeta. Un tren special cu oficialitati a plecat din Gara de Nord din Bucuresti la ora 9.05 si a sosit la Fetesti la ora 12.30. Dupa ce s-a batut ultimul nit, un nit de argint, s-a zidit documentul inaugurarii si s-a celebrat serviciul religios. Trenul de incercare format din 15 locomotive a trecut pe pod cu o viteza de 60 de kilometri pe ora, intr-un zgomot infernal produs de fluierele locomotivelor, de sirenele vaselor de pe Dunare si de muzica fanfarei. In acest timp, Anghel Saligny a stat alaturi de sefii echipelor de muncitori care lucrasera la executia podului, intr-o salupa sub pod, aceasta pentru a garanta rezistenta podului”.

Lucrarile de construire a podului au inceput la 9/21 octombrie 1890 si au durat cinci ani (1890 – 1895).

Constructorii romani au realizat multe lucrari de referinta atat in tara, cat si in strainatate. De aceea am considerat ca munca lor trebuie marcata fie si printr-un gest de dedicare prin lege a unei zile din an pentru a recunoaste si sarbatori aceasta breasla atat de diversa dar si importanta pentru dezvoltarea tarii.

Argumentele pentru a legitima nevoia unei legi prin care constructorul roman sa primeasca o recunoastere printr-o zi dedicata au fost generate de aprecierea de care s-au bucurat constructorii romani atat acasa, cat si in afara granitelor tarii, dovada ca sectorul constructiilor bine gestionat  poate sa constituie, asa cum se spunea cu peste un deceniu in urma, „motorul economiei romanesti”.

Am vrut, mai ales, sa atragem atentia tinerilor catre breasla constructorilor din Romania, ca aceasta este importanta pentru tara, si se pot bucura ca munca lor este apreciata. Avem cca 360.000 de constructori in Romania si cca 700.000 pe santierele din Europa, avem nevoie de investitii in Romania, dar romanii nostri construiesc pentru alte tari, avem un PIB care creste greu dar sute de mii de tineri consolideaza PIB-uri de oriunde din Europa.

Federatia noastra este preocupata in a gasi solutii pentru readucerea sectorului pe piedestalul ce i se cuvine de drept, pentru redobandirea imaginii si rolului de mare jucator in economia romaneasca. In urma cu un an, muncitori, ingineri, politicieni, reprezentanti ai asociatiilor profesionale si patronale din sector, alti invitati sarbatoream prima zi de recunoastere a meritelor constructorului roman. S-au acordat premii muncitorilor merituosi dar si inginerilor, tinerilor ce abia au pasit in santiere, remarcandu-se, dar si celor care s-au retras din activitate lasand in urma lucrari ce vor dainui peste ani.

Ne doream ca anul acesta sa putem aduce evenimentul din 14 septembrie si mai mult in atentia si constiinta breslei, a partenerilor si autoritatilor, dar surpriza Covid-19 ne impiedica sa fim impreuna. Oricum, este momentul sa constientizam ca sectorul constructiilor poate sa fie din nou „motorul economiei romanesti” si in cele sase luni scurse de la declansarea pandemiei constructorii au demonstrat aceasta cu prisosinta.

Suntem constienti ca Romania are nevoie de foarte multe investitii, fie ca vorbim despre autostrazi si cai ferate, spitale sau alimentari cu apa si canalizari, statii de epurare sau locuinte. Autoritatile publice au la dispozitie fonduri europene pentru a asigura finantari de proiecte, firmele de constructii sunt preocupate de imbunatatirea performantelor lor, la nivel asociativ federatia, impreuna cu alte organizatii patronale si profesionale, se implica in imbunatatirea cadrului legislativ, desi sunt de depasit bariere de intelegere si acceptare din partea autoritatilor de reglementare. Trebuie doar sa existe o unitate de gandire si actiune, strategii si politici corecte, initiative vizionare.

Sectorul constructiilor, declarat de Guvernul Romaniei „prioritar, de importanta nationala pentru economia romaneasca pe urmatorii 10 ani incepand cu 01.01.2019”, trebuie sa-si cinsteasca lucratorii, sa realizeze importanta pe care si-a asumat-o pentru ca in 2029 sa masuram roadele angajamentelor de acum.

 

Federatia Patronatelor Societatilor din Constructii, permanent alaturi de constructori, transmite intregii bresle un calduros „La multi ani, constructori romani!”

 

Autor:
Adriana IFTIME – director general Federatia Patronatelor Societatilor din Constructii